![](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img,w_258,h_193/https://www.kisstibornoe.hu/wp-content/uploads/kraszkira_kep-uai-258x193.jpg)
Sok kis összhang
Krász Kíra „A csigaházból ki” című fotókiállítása elé
Jelenkor, 2019. november 26.
Krász Kíra trükkje, hogy miközben ezek a fotók intellektuális síkon mozognak, és a technikai megvalósításuk körülményei legalább olyan fontosak, mint az esztétikai értékük, mégis kézzelfoghatók, a személyesség szintjén is megragadják a befogadót. Több olyan fotót is találtam ebben az anyagban, amelyhez, már az első pillanattól kezdve, úgy éreztem, közöm van.
![](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img,w_258,h_193/https://www.kisstibornoe.hu/wp-content/uploads/2019_VARGA-RITA-CSERI-LASZLO-kep-uai-258x193.jpg)
Súlyemlegetés és bokszterápia
Varga Rita „Szabad gravitáció” című kiállításának megnyitóbeszéde
Jelenkor, 2019. május 18.
Nem csoda, hogy a nők idegesek. Nem csoda, hogy a férfiak idegesek. Nem csoda, hogy mindenki rohadtul ideges. De a megoldás talán nem a boksz, hanem az az önterápia, amit Rita ezeken a munkákon keresztül folytat. A terápia nem a terheink emelgetése, éppen ellenkezőleg, a dolgok elengedése, megszabadulás a kötöttségektől, a gravitációtól. Szabad lebegés, még ha ez elsőre és talán másodikra is értelmetlenül hangzik. (Fotó: Cseri László)
![](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img,w_258,h_193/https://www.kisstibornoe.hu/wp-content/uploads/2018_LESI-ZOLTAN-kep-uai-258x193.jpg)
Miért jó a homárnak?
Lesi Zoltán & Ricardo Portilho: Egy ugrás és a homár – kiállításmegnyitó
Saját bejegyzés, 2018. június 9.
Vannak itt plexidobozok is, tele zavarba ejtő fényképekkel, sportolók, főleg atléták fotóival. Ugrik a macska, ugrik az ember. Többször feltűnik egy széles vállú, kosztümös nő, ő Dora Ratjen. Stilizált tusrajzok a péniszről és a vagináról. Minden kép, minden doboz középpontjában a test áll. Mintha ezek a fotók elkeseredetten próbálnák rekonstruálni a tökéletességet. A tökéletes mozdulatot, a tökéletes testet, a tökéletes női testet. Az ugró homorított felsőteste, a macska farkának íve, Dora Ratjen borostája.
![](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img,w_258,h_193/https://www.kisstibornoe.hu/wp-content/uploads/2017_VARGA-RITA-kep-uai-258x193.jpg)
A nő a vízben
Megnyitóbeszéd Varga Rita JÁTÉK Imaginációk című kiállításához (PTE Zsolnay Negyed)
Saját bejegyzés, 2017. május 19.
Színes ruhákba öltöztetett babák tipegnek a számukra emelt kifutón. A babák kezében mikrofon, a szájukhoz emelik, majd leengedik, oda, vissza, ritmikusan. Közben mindegyikből valami zene csörömpöl. Teljes kakofónia, a babák néha egymásnak ütköznek. Csak a petárdák fel ne robbanjanak. Vagy mégis. Ezek a babák mintha az összes női sztereotípiát egyszerre akarnák megtestesíteni, ezért Varga Rita kivégzi őket. Az elsőt elüti egy autó, a másodikat elviszi a víz, a harmadik kigyullad, a negyedik öngyilkos merénylőként felrobban, az ötödiket felrobbantják, a hatodik felrobbantja a hetediket, a nyolcadik utas a halál.
![](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img,w_258,h_193/https://www.kisstibornoe.hu/wp-content/uploads/2017_BAZIS-ALKOTOCSOPORT-CSERI-LASZLO-kep-uai-258x193.jpg)
Otthon a hiábavalóságban
Megnyitóbeszéd a BÁZIS Szobrász Egyesület STANDBY című kiállításához (m21 Galéria)
Jelenkor, 2017. február 6.
Abban a pillanatban rájöttem, hogy miről szólnak ezek a munkák, amelyek körülvesznek bennünket. Az otthon kereséséről. Vannak, akik otthont találnak maguknak, mások elveszítik azt, de valójában mindannyian ugyanazt tesszük, erről szól az életünk, az otthonunk folyamatos kereséséről, ennek a keresésnek a hiábavalóságáról. A BÁZIS Szobrász Egyesület tagjai pedig most megmutatják nekünk azt, hogy a művészet eszközeivel otthont találhatunk a hiábavalóságban is. (Fotó: Cseri László)
![](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img,w_258,h_193/https://www.kisstibornoe.hu/wp-content/uploads/2015_SZARKA-ZOLTAN_kep-uai-258x193.jpg)
A veszély elkerülése
Megnyitóbeszéd Szarka Zoltán Ahogy te rá című fotókiállításához (Ördögkatlan Fesztivál, Nagyharsány)
Saját bejegyzés, 2015. augusztus 10.
“Ahogy te rá”, így hangzik a kiállítás címe. A megszólítás elsősorban hozzánk, nézőkhöz szól. Történetek jutnak eszünkbe, asszociálunk, elképzelünk. Arra talán nem is gondolunk, hogy ezek az arcok valójában nem velünk néznek szembe, hanem a fotóssal. A képek készítője egy szociális csomagküldő szolgálat munkatársaként járja az országot Karádtól Tornanádaskáig. Az a természetesség, egyszerűség és intimitás, amit ezek a képek kifejeznek, megmutatják a szereplők és fotók készítőjének egymás közötti viszonyát is.
![](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img,w_258,h_193/https://www.kisstibornoe.hu/wp-content/uploads/2015_PHOTOBOOK-kep-uai-258x193.jpg)
Zanza
Megnyitóbeszéd a Fiatal Fotóművészek Egyesületének kiállításán (Budapest, Petőfi Irodalmi Múzeum)
Saját bejegyzés, 2015. július 1.
Nézem Torgyánt. Nézi a monitort, a képernyőn szélesre nyílott pina. Meztelenül áll az ajtófélfának dőlve. Nem tűnik boldognak. Megnyugvást csak akkor fedezek fel az arcán, amikor a csipkefüggönyön keresztül bámul ki az ablakon. A szebb élet reménye valamikor Torgyán előtt is felcsillant. De a szebb élet utáni kétségbeesett reményt jelképezi a temetői művirág, a Happiness Book boldogságkereső gyakorlatainak sora, a Skype-beszélgetés során lefényképezett monitorképekből létrehozott virtuális napló és a jivaro indiánok által harci díszként viselt zsugorított emberfej is. Mind boldogtalanok vagyunk, szebb életről álmodunk. Ne szégyelljük.
![](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img,w_258,h_193/https://www.kisstibornoe.hu/wp-content/uploads/2014_EZUSTLAZ-uai-258x193.jpg)
Kiszakadt szív, leszakadt kar
Ékszerkiállítás az Ezüstláz Galériában
Saját bejegyzés, 2014. július 23.
De ha beleesünk, az se baj. Jön majd egy tehetséges művész, összekanalazza a testünket, porcelánba önti. Itt egy láb, ott egy kar, emitt a fej, felfűzve egy zsinegre. Valaki más meg a nyakába akasztja, boldog lesz vele. (Fotó és ékszer: Pál Zoltán)